Maailmantutkijan kasvatuskirja

Luku 6: Kaupankäynti

6.2 Rahan rooli

Ohjeet

Kysy lapselta rahan roolista: miksi sitä käytetään ja miksi siitä ei voisi luopua?

Käy jälleen vapaamuotoista keskustelua alla olevien keskustelujen ja kysymysten pohjalta tai muuten.

  • Miksi kauppa antaa ruokaa, jos sinne viedään rahaa?
  • Miksi kauppa haluaa rahaa?
  • Miksei kauppa pidä kaikkea ruokaa itsellään?
  • Mitä tapahtuisi, jos rahaa ei olisi?
  • Voiko rahaa tehdä itse?

Esimerkkikeskustelu 1: ruoan riittäminen

Vanhempi: Mitä kaupassa pitää tehdä, jotta sieltä saa ruokaa?

Lapsi: Pitää maksaa!

Vanhempi: Kyllä. Osaatko sanoa, miksi pitää maksaa? Miksi kaupasta saa lähteä, kun on maksanut ruoasta? Miksi ei saa lähteä, kun ei ole maksanut?

Lapsi: Se on sääntö, että pitää maksaa.

Vanhempi: Ja hyvä sääntö onkin. Miksi se on hyvä sääntö?

Lapsi: Öö. Muuten ihmiset veisi kaupasta kaiken ruoan.

Vanhempi: Asia on näinkin. Nyt jos haluaa ruokaa, siitä pitää maksaa. Miksi se on parempi?

Lapsi: Kaikille riittää ruokaa.

Vanhempi: Hyvä, tämä on tärkeä syy. Kun ruoasta pitää maksaa, ihmiset ottavat sen verran, mitä he tarvitsevat.

Esimerkkikeskustelu 2: ostosrajoitukset

Vanhempi: Miksi kauppa antaa ruokaa, jos sille antaa rahaa? Miksei kauppa anna ruokaa muuten vain?

Lapsi: Jotta kaupassa riittää ruoka.

Vanhempi: Hmm, mutta eikö kauppa voisi vain sanoa, että kukaan ei saa ottaa liian paljon ruokaa. “Enintään yksi mehupurkki per asiakas.” Olisiko siinä jokin ongelma?

Lapsi: Voisi mennä kauppaan uudestaan ja saada toisen mehupurkin.

Vanhempi: Totta. Entä jos kauppa pitää kirjaa, kuka on käynyt kaupassa?

Lapsi: Voi käydä toisessa kaupassa.

Vanhempi: Entä jos kaupat kertovat toisilleen, kuka on käynyt missäkin kaupassa?

Lapsi: Voi pyytää kaveria käymään kaupassa.

Vanhempi: Hyvä, sitä onkin vaikea estää. Mutta miten raha on parempi ratkaisu? Eikö joku voisi ostaa kaupasta todella paljon ruokaa? Ja sitten kaupasta on ruoka loppu.

Lapsi: Öö. Kenelläkään ei ole niin paljon rahaa. Ruokaa on niin paljon.

Vanhempi: Ruokaa on niin paljon, ja lisäksi kauppa voi hankkia uutta ruokaa tilalle saamallaan rahalla. Tämä auttaa siihen, että ruokaa riittää kaikille.

Esimerkkikeskustelu 3: mysteeri

Vanhempi: Miksi kaupasta saa ruokaa? Miksei kauppa pidä kaikkea ruokaa itsellään?

Lapsi: Öö.

Vanhempi: Jätetään tämä mysteeri mietinnän alle.

Esimerkkikeskustelu 4: yhteinen valuutta

Vanhempi: Jos haluaa ruokaa, mitä voi tehdä?

Lapsi: Ottaa ruokaa jääkaapista.

Vanhempi: Entä jos jääkaapissa ei ole ruokaa?

Lapsi: Käydä kaupassa.

Vanhempi: Entä jos ei ole rahaa?

Lapsi: Öö. Hankkii rahaa.

Vanhempi: Miten rahaa saa?

Lapsi: Käymällä töissä.

Vanhempi: Hyvä. Voisin tehdä työtä vaikkapa kaupan kassalla. Miksi tästä maksetaan rahaa?

Lapsi: Työstä saa rahaa.

Vanhempi: Niin. Miten kävisi, jos kassalla työskentelemisestä ei saisikaan rahaa?

Lapsi: Hän ei saisi ruokaa.

Vanhempi: Kyllä. Mitä hän tekisi?

Lapsi: Öö. Hankkisi ruokaa jotenkin muuten.

Vanhempi: Kyllä. Hän voisi esimerkiksi lopettaa kassatyöt ja tehdä muita töitä. Eli kassatyöntekijälle maksetaan, jotta…

Lapsi: Jotta hän tekee työnsä.

Vanhempi: Kyllä. Se on hyvä, että työntekijät pitävät huolta kaupasta. Heitä palkitaan siitä rahalla, jolla voi ostaa ruokaa. Mutta miksi kassatyöntekijälle annetaan rahaa, eikä vain ruokaa kaupasta?

Lapsi: Hän haluaa muutakin kuin ruokaa.

Vanhempi: Esimerkiksi?

Lapsi: Leluja.

Vanhempi: Hyvä! Ihmiset haluavat monenlaisia juttuja. On helpointa, että työstä maksetaan rahaa, jolla ihminen voi itse ostaa haluamiansa asioita.