Luku 6: Kaupankäynti
6.2 Rahan rooli
Ohjeet
Kysy lapselta rahan roolista: miksi sitä käytetään ja miksi siitä ei voisi luopua?
Käy jälleen vapaamuotoista keskustelua alla olevien keskustelujen ja kysymysten pohjalta tai muuten.
- Miksi kauppa antaa ruokaa, jos sinne viedään rahaa?
- Miksi kauppa haluaa rahaa?
- Miksei kauppa pidä kaikkea ruokaa itsellään?
- Mitä tapahtuisi, jos rahaa ei olisi?
- Voiko rahaa tehdä itse?
Esimerkkikeskustelu 1: ruoan riittäminen
Vanhempi: Mitä kaupassa pitää tehdä, jotta sieltä saa ruokaa?
Lapsi: Pitää maksaa!
Vanhempi: Kyllä. Osaatko sanoa, miksi pitää maksaa? Miksi kaupasta saa lähteä, kun on maksanut ruoasta? Miksi ei saa lähteä, kun ei ole maksanut?
Lapsi: Se on sääntö, että pitää maksaa.
Vanhempi: Ja hyvä sääntö onkin. Miksi se on hyvä sääntö?
Lapsi: Öö. Muuten ihmiset veisi kaupasta kaiken ruoan.
Vanhempi: Asia on näinkin. Nyt jos haluaa ruokaa, siitä pitää maksaa. Miksi se on parempi?
Lapsi: Kaikille riittää ruokaa.
Vanhempi: Hyvä, tämä on tärkeä syy. Kun ruoasta pitää maksaa, ihmiset ottavat sen verran, mitä he tarvitsevat.
Esimerkkikeskustelu 2: ostosrajoitukset
Vanhempi: Miksi kauppa antaa ruokaa, jos sille antaa rahaa? Miksei kauppa anna ruokaa muuten vain?
Lapsi: Jotta kaupassa riittää ruoka.
Vanhempi: Hmm, mutta eikö kauppa voisi vain sanoa, että kukaan ei saa ottaa liian paljon ruokaa. “Enintään yksi mehupurkki per asiakas.” Olisiko siinä jokin ongelma?
Lapsi: Voisi mennä kauppaan uudestaan ja saada toisen mehupurkin.
Vanhempi: Totta. Entä jos kauppa pitää kirjaa, kuka on käynyt kaupassa?
Lapsi: Voi käydä toisessa kaupassa.
Vanhempi: Entä jos kaupat kertovat toisilleen, kuka on käynyt missäkin kaupassa?
Lapsi: Voi pyytää kaveria käymään kaupassa.
Vanhempi: Hyvä, sitä onkin vaikea estää. Mutta miten raha on parempi ratkaisu? Eikö joku voisi ostaa kaupasta todella paljon ruokaa? Ja sitten kaupasta on ruoka loppu.
Lapsi: Öö. Kenelläkään ei ole niin paljon rahaa. Ruokaa on niin paljon.
Vanhempi: Ruokaa on niin paljon, ja lisäksi kauppa voi hankkia uutta ruokaa tilalle saamallaan rahalla. Tämä auttaa siihen, että ruokaa riittää kaikille.
Esimerkkikeskustelu 3: mysteeri
Vanhempi: Miksi kaupasta saa ruokaa? Miksei kauppa pidä kaikkea ruokaa itsellään?
Lapsi: Öö.
Vanhempi: Jätetään tämä mysteeri mietinnän alle.
Esimerkkikeskustelu 4: yhteinen valuutta
Vanhempi: Jos haluaa ruokaa, mitä voi tehdä?
Lapsi: Ottaa ruokaa jääkaapista.
Vanhempi: Entä jos jääkaapissa ei ole ruokaa?
Lapsi: Käydä kaupassa.
Vanhempi: Entä jos ei ole rahaa?
Lapsi: Öö. Hankkii rahaa.
Vanhempi: Miten rahaa saa?
Lapsi: Käymällä töissä.
Vanhempi: Hyvä. Voisin tehdä työtä vaikkapa kaupan kassalla. Miksi tästä maksetaan rahaa?
Lapsi: Työstä saa rahaa.
Vanhempi: Niin. Miten kävisi, jos kassalla työskentelemisestä ei saisikaan rahaa?
Lapsi: Hän ei saisi ruokaa.
Vanhempi: Kyllä. Mitä hän tekisi?
Lapsi: Öö. Hankkisi ruokaa jotenkin muuten.
Vanhempi: Kyllä. Hän voisi esimerkiksi lopettaa kassatyöt ja tehdä muita töitä. Eli kassatyöntekijälle maksetaan, jotta…
Lapsi: Jotta hän tekee työnsä.
Vanhempi: Kyllä. Se on hyvä, että työntekijät pitävät huolta kaupasta. Heitä palkitaan siitä rahalla, jolla voi ostaa ruokaa. Mutta miksi kassatyöntekijälle annetaan rahaa, eikä vain ruokaa kaupasta?
Lapsi: Hän haluaa muutakin kuin ruokaa.
Vanhempi: Esimerkiksi?
Lapsi: Leluja.
Vanhempi: Hyvä! Ihmiset haluavat monenlaisia juttuja. On helpointa, että työstä maksetaan rahaa, jolla ihminen voi itse ostaa haluamiansa asioita.