Luku 14: Metakognitio
14.1 Muistitekniikat
Ohjeet
Kirjoita paperille selkeästi 100 numeron numerosarja (tai tulosta tällainen paperilappu).
Kerro sitten lapselle: “Olen kirjoittanut paperille pitkän numerosarjan. Sinulla tulee olemaan viisi minuuttia aikaa opetella mahdollisimman monta näistä numeroista. Saat halutessasi käyttää kynää ja paperia tuon viiden minuutin aikana. Aikarajan jälkeen kaikki laitetaan piiloon ja sinun tulee muistaa numeroita. Pisteet lasketaan siitä, kuinka monta numeroa sarjan alkupäästä saat muistettua oikein ennen ensimmäistä virhettä, eli peli päättyy ensimmäiseen virheeseen. Aloitamme hetken päästä. Käytä tämä odotteluaika viisaasti eri lähestymistapojen miettimiseen.”
Tehkää sitten juuri näin: lapsi miettii hetken strategiaansa, sitten annat hänelle numerosarjan, kynää ja paperia. Viiden minuutin päästä nämä laitetaan piiloon, ja lapsen pitää kirjoittaa niin monta numeroa kuin muistaa. Sitten on pisteenlaskun aika.
Keskustelkaa sitten, minkälaisia strategioita lapsi käytti, miten ne toimivat ja mitä lapsi tekisi ensi kerralla eri tavalla. Pelatkaa peliä ainakin toinen kierros, jotta eri ideoita pääsee kokeilemaan.
Selitys
On pari helppoa tapaa, joilla omaa muistamistaan voi parantaa:
- Numerosarjan voi jakaa mielessään esimerkiksi viiden numeron paloihin, ja sitten opetella sarjaa pala kerrallaan.
- Numerosarjaa voi toistaa mielessään tai ääneen sitä lukiessaan.
- Sen sijaan, että pelkästään katsoo numerosarjaa, voi välillä laittaa silmät kiinni ja mielessään luetella numerosarjaa. Vaihtoehtoisesti voi kirjoittaa numeroita paperille. Tämä tekee opettelusta aktiivisempaa ja paljastaa kohdat, joissa ei muistakaan numeroita.
Tekniikkojen toimivuutta voi testata suorittamalla kokeen kahdesti: Yhdellä kerralla lapsi ei saa siirtää katsetta pois numerosarjasta, jolloin omaa muistamistaan ei pääse testaamaan, eikä numeroita saa toistaa ääneen tai mielessään (paitsi vahingossa). Toisella kerralla lapsi taas paloittelee numerosarjan viiden numeron paloihin ja aktiivisesti sanoo numeroita ääneen katsoessaan poispäin numeroista testatakseen, mitkä kohdat muistaa. Tulosten välillä on luultavasti suuri ero!