Maailmantutkija

Kasvatuskirja uteliaalle mielelle

Changes Made (2025-10-19)

Improved all rule explanations to be accessible for 7-year-olds by focusing on operations rather than mathematical terminology.

Before → After Comparisons

Round Before (Technical) After (Child-Friendly) Rationale
1 Lisää 1 Lisää aina yksi Added “aina” for clarity
2 Lisää 3 Lisää aina kolme Added “aina” for clarity
3 Kaikki samoja Kaikki samoja âś“ Already clear
4 Neliöluvut Kerro luku itsellään (1×1, 2×2, 3×3…) Operation-based, not terminology
5 Kolmioluvut n(n+1)/2 Lisää 1, sitten 2, sitten 3, sitten 4… Describes the pattern, not formula
6 Fibonacci Lisää kaksi edellistä yhteen Operation-based description
7 Kaksinkertaistuu Kaksinkertaista aina Added “aina” for clarity
8 Vuorottele +3, -1 Vuorottele: lisää 3, vähennä 1 More explicit about operations
9 Vuorotellen lisää ja kerro Vuorottele: lisää 2, kaksinkertaista Clearer verb choice
10 Alkuluvut Luvut, jotka jakaantuvat vain yhdellä ja itsellään — alkuluvut Definition + name-drop

Key Improvements

1. Operation-Based Descriptions

Before: “Neliöluvut (1, 4, 9, 16…)”

After: “Kerro luku itsellään (1×1, 2×2, 3×3, 4×4…)”

2. Pattern Descriptions Over Formulas

Before: “Kolmioluvut n(n+1)/2 (1, 3, 6, 10…)”

After: “Lisää 1, sitten 2, sitten 3, sitten 4… (1, 3, 6, 10, 15…)”

3. Definitions for Technical Terms

Before: “Alkuluvut (2, 3, 5, 7, 11…)”

After: “Luvut, jotka jakaantuvat vain yhdellä ja itsellään — alkuluvut (2, 3, 5, 7, 11…)”

4. Fibonacci Explanation

Before: “Fibonacci (1, 1, 2, 3, 5, 8…)”

After: “Lisää kaksi edellistä yhteen (1, 1, 2, 3, 5, 8…)”

5. Consistency with “Aina”

Added “aina” (always) to make it clear the same operation repeats:

This prevents confusion with alternating patterns.

Philosophy

Pedagogical Principle: Children should be able to execute the rule from the description, not just recognize a name.

Good: “Kerro luku itsellään”

Bad: “Neliöluvut”

Examples with Sequences

  1. “Lisää aina yksi” (1, 2, 3, 4…)
    • Child sees: “Oh, I add 1 each time: 1+1=2, 2+1=3, 3+1=4”
  2. “Kerro luku itsellään” (1, 4, 9, 16…)
    • Child sees: “1Ă—1=1, 2Ă—2=4, 3Ă—3=9, 4Ă—4=16”
  3. “Lisää 1, sitten 2, sitten 3, sitten 4…” (1, 3, 6, 10, 15…)
    • Child sees: “Start at 1, add 1 get 2… wait, that’s 1. Add 2 get 3, add 3 get 6, add 4 get 10”
    • Actually sees the increments: +1, +2, +3, +4, +5…
  4. “Lisää kaksi edellistä yhteen” (1, 1, 2, 3, 5, 8…)
    • Child sees: “1+1=2, 1+2=3, 2+3=5, 3+5=8”
  5. “Luvut, jotka jakaantuvat vain yhdellä ja itsellään — alkuluvut”
    • Child sees: “2 divides by 1 and 2. 3 divides by 1 and 3. 4 divides by 1, 2, and 4 — not prime!”
    • Learns definition + terminology

Impact

Before: Players needed prior math knowledge to understand some rules After: Players can figure out all rules from operational descriptions

This aligns with the book’s philosophy from alkusanat.tex:

“Lapsien pitäisi antaa miettiä asioita ennen juonipaljastuksia!”

Children should be able to discover patterns themselves, not just match against memorized terminology.

Testing Checklist


Result: All sequence rules now have clear, executable, child-friendly explanations that focus on operations rather than terminology.